wtorek, 26 czerwca 2012

mała rozgrzewka


Do Heineken Open'er Festival pozostało 8 dni i jeszcze wczoraj miało miejsce ostatnie ogłoszenie, wypełniające luki w line-up'ie. Mikołaj Ziółkowski zapowiedział występ zespołu The Cardigans, który wystąpi w piątek, 6 lipca na głównej scenie. Jeśli wydaje Ci się, że ta nazwa nic Ci nie mówi, bardzo się mylisz. Zrozumiem, jeśli nie kojarzysz takich wykonawców jak Bon Iver, The Kills, Bjork lub The XX. Ale The Cardigans? Niemożliwe, ja znałam ich jak byłam mała.

Są ode mnie trochę starsi, ponieważ zespół uformował się w 1992 roku w Szwecji. Mieli w trakcie swojej działalności dwie przerwy, jedną w latach 2000-2002, a drugą dość niedawno, 2007-2011. Skąd moja pewność, że na pewno ich znamy? Pamiętacie filmową wersję Romea i Julii (1996), w której występował Leonardo DiCaprio? Właśnie w tym filmie użyto ich piosenki Lovefool, chyba najbardziej rozpoznawalnej z całej dyskografii (mają sześć płyt na koncie).
Drugim najbardziej znanym przebojem The Cardigans jest z pewnością My Favourite Game z płyty Gran Turismo. Teledysk został ocenzurowany przez MTV z racji ukazujących nieodpowiedzialne prowadzenie samochodu scen. W czasie pierwszej przerwy zespołu Nina Persson nagrała solowy album jako A Camp. Cover jednej piosenki z tej płyty nagrała Ania Dąbrowska, zmieniając słowa. Mowa o Charlie Charlie (link do wersji polskojęzycznej - tutaj). Jeśli już jesteśmy przy coverach, to polecam gorąco posłuchać Losing My Religion zespołu R.E.M. w wykonaniu Niny.

Szkoda tylko, że zespół gra tak późno - dopiero o północy, ale myślę, że Open'er zyskał tym wykonawcą więcej chętnych do kupienia biletu. I to niekoniecznie tych dorosłych chętnych. Mam nadzieję, że mi uda się w ogóle pójść na festiwal i posłuchać ich na żywo, bo dla mnie także jego oferta stała się dzięki The Cardigans bardziej atrakcyjna (i tak już wystarczająco była wcześniej). Pozdrawiam wszystkich z zachmurzonego Gdańska, dzięki tej smutnej pogodzie mam dzisiaj wolny dzień, a także wolną chwilę do napisania na blogu :)